torsdag 15 maj 2014

"Samtalsregler"

Som jag tidigare sagt så läser jag just nu barns språkutveckling i skolan just nu. 
Den del kursen jag är på nu har en bredsyn över helheten, tillskillnad från förra som gick på djupet. Men hur eller hur så har vi haft några intressanta ämnen på föreläsningarna nu de sista., som jag tänkte dela med mig av ;)

1. Till alla perfekta språkpoliser där ute så har skolans undervisning ändrats och man lägger inte längre speciellt mycket tid och undervisning vid formen (stavning/finskrivning/pennfattning) som man gjorde tidigare, det är till och med på tal att ändra läroplanen så att man längre inte ens behöver lära sig någon direkt stavning eller fin handstil då vi lever i en tekniskvärld där datorerna sköter det åt oss ;) Istället läggs vikten vid innehållet i texterna, det vill säga så som förskolorna strävat efter då barnen ska börja "lekskriva". 

2. Tack vare tekniken så är det heller inga stora krav på något formellt språk, sms, chatt och bloggar har "förstört" det då vi använder mer talinriktad skrift i de sammanhangen. Och som även liknar barns första två-ords-yttrande, det vill säga meningarna byggs upp av två ord. "Själv då?" Istället för "vad gör du själv?", eller så är det ännu mer förkortat, 3vligt!

3. Vi uppfostras omedvetet till sociala kompetenser med specifika samtalsregler, det vill säga hur man turasom om talet, hur pauserna ligger, att man inte avbryter med mera. Att de här reglerna är så hårt inpräntade i våra huvud gör att en "pinsam-tystnad" blir oerhört jobbigt och någon tar sitt sociala ansvar med att tala ;) Det är därför det är jobbigt att prata med någon som inte är social och följer dessa regler, det vill säga enbart svarar på tilltal utan att göra konversationen gemensamt framåt. 

4. Vi talar och tänker samtidigt i de flesta fall! Det är sällan (bevisat) som man suttit och tänkt ut vad man ska säga i ett samtal innan man öppnar munnen, utan det sker samtidigt och det är DÄRFÖR det ibland kan bli väldigt fel. Då det man sagt inte är riktigt genomtänkt, men man vet inte det förens man sagt det och sedan hört det för att då reagera över det innan man inser hur fel det lät. Det är inte alltid man inser sina talade fel förens de hörs så att hjärna kan snappa upp dem alltså ;) 
Det är även därför vi ibland när vi inte förstår eller kan något och ber om hjälp, helt plötsligt kan/vet svaret. För när vi satt ord på tankarna och de kommer in i hjärnan på ett annat håll får vi perspektiv och en annan kunskap!

5. En av de bästa och mest klockrena för mig, som förklarar så oerhört mycket ändå! Det berömde uppvaktandet i ett samtal, typ "mm". För kvinnor så betyder "mm" jag lyssnar på dig/förstår vad du säger men jag kanske inte håller med dig för fem öre, men vi "mm:ar" för att visa att vi lyssnar och är delaktiga. Medan karlar inte ger så mycket uppvaktning som tjejer, men även så betyder deras "mm" tillskillnad från tjejers att jag håller med i vad du säger!
Det här kan ju då påverka mycket hur samtalen mellan de olika könen sker, och förklarar varför kvinnor kan bli så sjukt frustrerade på att VI tror att karlarna inte lyssnar för att de inte ger någon uppbackning så som vi gör. Men i själva verket lyssnar dem, men kanske inte håller med i vad vi säger och kan därför inte "mm:a".

Det här är så fascinerande och roligt, självklart så stämmer inte det här jämnt och ständigt för finns ju alltid undantagsfall. Men det vanligaste och mest typiska är som ovan beskrivet (forskning) :P Finns massor med roliga saker som vi haft uppe och talat kring, men orkar inte skriva allting faktiskt och tror inte att ni hade orkat läsa allt heller ;)

Nu är jag i alla fall påväg hem ifrån sista skoldagen denna veckan, nu blir det inte Växjö förens på tisdag igen :D 

Ha det bra / Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar